Menjejaki Terowong Rahsia di Bukit Melaka aka Bukit St Paul

by - December 04, 2020

 Assallamualaikum...

Bukit St Paul yang nama asalnya Bukit Melaka samada bagi masyarakat setempat mahupun dari luar sebagai sebuah bukit yang menjadi saksi bisu keatas kegemilangan Melaka dari zaman Kesultanan Melayu Melaka yang telah berpusat dari bukit ini sepertimana yang tertulis didalam lipatan sejarah masa lampau.

Malahan ianya juga saksi kepada kehancuran Kerajaan Melaka apabila didatangi oleh kuasa-kuasa barat yang tertamakkan kekayaannya  pada suatu masa dahulu disaat pahlawan pahlawan, hulubalang-hulubalang dan tentera-tentera masa lampau mempertahankannya sebelum ianya jatuh ke tangan penjajah yang masih belum terukai sehingga kini.

Kewujudan terowong mahupun laluan rahsia bukanlah sesuatu yang asing bagi pemeritahan terdahulu bagi sesebuah kerajaan ataupun empayar.Sehubungan itu baru-baru ini mummy dan rakan-rakan office telah turut serta dalam aktiviti menjejaki Terowong Rahsia yang terdapat di Bukit Melaka serta laluan yang berhubung dengannya pada zaman Kesultanan Melayu Melaka mahupun era selepasnya.

Kumpulan mummy yang melibatkan 8 orang kesemuanya.

Seawal 8.30 pagi kitaorang telah berkumpul di Muzium Demokrasi dan seramai 26 orang perserta telah terlibat dan berkumpul. Berbekalkan beberapa informasi dan juga peta oleh bos, kitaorang dibahagikan beberapa kumpulan. Riak wajah masing-masing kelihatan teruja untuk menjejaki jejak-jejak sejarah terowong di kawasan sekitar Bukit Melaka ini. Feel dia macam nak cari harta karun la.hahhaa feel ja la. Bertuah nak jumpa harta karun. :P Kat bawah  ni mummy listing 10 lokasi bagi menjejaki terowong rahsia ini.

  1. Perigi Portugis di halaman (Courtyard) .
  2. Perigi berdekatan tugu laksamana Cheng Ho 
  3. Perigi Belanda .
  4. Lubang bawah tanah ( yang telah ditutup dengan Konkrit)
  5. Sistem perparitan air Stadhuys
  6. Bekas Kolam Air
  7. Bekas Kubur St Francis Xavier
  8. Tengah-tengah pintu gerbang Santiago
  9. Bangunan Annex
  10. Kaki Bukit belakang muzium.

Salah satu lokasi yang dibawa oleh bos sekitar Bangunan Sadthuys. Kebanyakannya merupakan perigi-perigi lama yang telah lama ditinggalkan. Maybe terselitlah di tepi-tepi dasar perigi terowong rahsia tu.

Ini adalah kubur St Francis Xavier. Sempatlah mummy dan rakan-rakan masuk dan meninjau sekitar dalam kubur tu. Di pahamkan sebelah kubur ni terdapat beberapa bilik yang menempatkan harta dan juga pejabat St Francis Xavier. Namun ruang-ruang bilik itu telah disimen (ditutup) dengan timbunan batu bata dan kemudiaannya disimen. Fuhh rasa jugak duduk dalam kubur walaupun belum sampai ajalnya. hahaha Nasib baik masuk ramai-ramai, kalau tak scary jugak. Yelah dah nama pun kuburkan. Jenuh jugalah nak memanjat bagai, tapi keinginan melihat bahagian dalam kubur, segala perasaan ditolak ketepi. 

Ruang dalam kubur. Githewlah rupanya. Hanya mampu menempatkan beberapa orang sahaja. Sempit dan panas. Nasib baik bahagian telah dipasang grill, kalau tak ... korang paham-paham sendiri ja la.

Ada ja yang dok kalut nak photoboom. hahhaa Pewott tu cover sikit na. 
 Berposing tu wajib ya. 

Photo Group dengan semua peserta yang terlibat. Sorry gambar tak berapa nak clear. Bukan Kamera mummy. Cilok depa punya.

Setelah itu kitaorang  menuruni Bukit Melaka menuju ke Kota A Famosa, dimana dipahamkan di bahagian lantai tu, terdapat laluan terowong rahsia menuju ke Bukit Melaka. Sebenarnya terdapat beberapa lagi jejak-jejak terowong  yang kitaorang jejaki seperti di belakang Dataran Pahlawan, Bangunan Annex, Belakang Muzium Umno dan beberapa lagi lokasi lain. Penjelajahan mencari terowong lama ini mummy rangkumkan sebagai ada, namun kerja-kerja cari gali perlu dilakukanlah sebagai bukti sejarah yang mengambil masa hampir 2 jam keseluruhannya. Yelah kalo nampak lantai ja.. mana mungkin pelancong luar atau dalam negara nak pahamkan. Kena ada terowong tu barulah orang percaya. Tak githew. Okaylah sampai jumpa lagi untuk entry-entry akan datang.

Thanks for Reading! Wassallam.

You May Also Like

2 Comments

  1. LeYa yang kampung Melaka pun tak dan jelajah.. Ha... ni bagus diberitahu pada Mr. Otomen ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn.. Syok! meh meh balik Melaka lekaih..

      Delete