Cara Bayar Kupon Parking di Melaka (MBMB dan MPHTJ)

by - May 02, 2019

Assallamualaikum..

Berjalan memang seronok, nak nak bulan ni memang cuti bersusun cantik je. Eh! Ada yang bercadang nak bercuti ke Melaka ker?. Kat sini mummy kongsikan  cara membayar parking dengan cara yang paling mudah tanpa korang perlu tercari-cari kiosk untuk membeli kupon parking . 

Mula-mula pastikan korang install Apps "Smart Parking Melaka"  sama ada menggunakan Apple Store atau Google Play . Aplikasi  ini adalah PERCUMA


 Apps : Smart Parking Melaka
 Dah selesai install korang bolehlah sign up maklumat seperti Email dan Password dahulu.
Dah siap isikan maklumat yang dikehendaki. Korang bolehlah reload seberapa banyak korang nak guna. Kalau tak guna , boleh ja simpan baki tu.  Bayaran boleh dibuat menggunakan bayaran secara online mahupun kredit card. Setiap pembayaran secara online akan dikenakan fee sebanyak RM 1 oleh pihak bank.
Pastikan baki yang direload sama dengan jumlah yang ada di Apps.

Selesai reload, mohon aktifkan notification agar korang dapat alert dengan baki masa parking. So bila dah habis boleh tambah top-up.

Dah selesai semuanya, jangan lupa aktifkan kupon parking. Kalau tak aktifkan kupon parking, confirm kena bayar saman. hahaha Sia-sia pi reload tau! Aktifkan masa untuk parking dan juga no plat kereta yang korang gunakan. Jangan pulak aktifkan kereta yang ada kat parking rumah pula. Dah dapat notification "Successfull ". Bolehlah korang bergerak nak kemana arah tujuan . 

Thanks for Reading! Wassallam

You May Also Like

9 Comments

  1. mommy teringat dulu kak ana kena saman parking depan hotel je kat melaka huhu, terus bayar kat melaka parade tu :)

    ReplyDelete
  2. dah lama tak ke Melaka walau rindu nak ke sana tapi memikirkan kesesakan dan en husband pulak tak nak bersesak..jadi duk la diam2 kat dalam rumah..hehehe

    ReplyDelete
  3. Nak tanya...cuti umum perlu letak parking kupon tak?

    ReplyDelete
  4. Nak tanya..kupon parking ni sabtu ahad fikenakan juga ke?

    ReplyDelete
  5. Mulai tahun ini (2019), hujung minggu Sabtu dan Ahad dah tak perlu bayar parking lagi.

    ReplyDelete
  6. Tlg belajar Dari aps Smart Selangor parking, takperlu charge RM1.00 bila buat menyusahkan Kos Tambahan.aduiooooo

    ReplyDelete