Raya Haji 2013

by - October 22, 2013

Assallamualaikum...

Hehehheehhe... Entry raya haji ..jeng jeng jeng..Baru nak update?!..Welll i busy okay..menguruskan rumah tangga dan hal ehwal kemasyarakatan..kih kih kih..sabo je la..

Well seperti biasa kalo raya aku mesti nak balik kampung..ntah la sejak terjadinya peningkatan usia ni..aku makin suka nak balik kampung ..beristirehat dari memasak ( almaklum la makan freee...) , tak payah hadap komputer,  drive jauh-jauh then sekali sekala tekan minyak dan testing power main potong-potong di highway... (hah! statement tak sayang mulut!..hammik ko!)... kih kih kih



Jeng jeng.. ni menu wajib setiap kali balik kampung.. kegemaran aku dan anak-anak 'Ikan Keli Bakaq"... menu wajib.. tapi bagi anak-anak aku ni menu wajib harian sepanjang berada di kampung... Adam dan Mukhriz bole habiskan 5 ekor ikan keli sehari dan sekali hadap... tanpa nasi la.. Meratah bak kata orang. Bila aku mengadu ngan mama dan abah aku pasal ni.. dorang kata tak pelah benda makan.. so aku layan kan je la.. jangan sampai orang datang kedai mak aku terpampang signage " Ikan keli tak dapat dijual hari ini, cucu makan sampai licin" kih kih kih. Tu la ke fanatikkan kami anak beranak bila balik kampung.... hehehehe

Keesokan harinya aku planning nak jumpa BFF aku waktu zaman kolej dulu... Imah dan Awien (Angah). Actually semua ada lima orang . Tapi Moon dan Jiha tak dapat ikut serta. Masing-masing dah membawa haluan masing-masing. Mungkinkah mereka merajuk membawa diri..hanya mereka je yang tahu...

Kononnya hanya aku dan Imah yang dapat turut serta ( planning asal nak g karoks ngan Imah kat Aman Jaya Sungai Petani) tapi hati nak jugak juga jumpa si Awien ni..rindu bangat! yelahhh Awien ni room mate aku waktu zaman kolej dulu.. sama intake dan yang paling penting sama secret admirer.. (ahhahaah Gediks gitu!) So kitaorang pun meredah la hujan lebat turun ke Pendang Kedah.. Ingat dekat..jauh rupanya. Hamik hang..! Cian Imah kena drive tapi tak pe aku di sebelah setia menjadi peneman sepanjang perjalanan. Apalagi bila sampai je di depan kedai Runcit family Awien ni... hah?! riuh rendah mula bergema.... seronok u...!(Awien ni mengusahakan bussiness keluarga) Habis chit chat kitaorang pun bergerak ke rumah Awien untuk mintak permision untuk bawak Awien pergi jalan-jalan round Aloq Setaq...So Imah la jadi Tour guide kami....(Almalum la kitaorg berdua ni (Aku dan Awien ) nama je orang Kedah dan Penang , round kampung pun pakai GPS..hahahaha 

Sewaktu kat rumah Awien kitaorang dihidangkan dengan Kuah Kacang Daging dan biskut samprit...  Sedap ooooo... Kuah kacangnya manis dan sedap sgt! (first time rasa tau) .. manakala Biskut Samprit nya enak... yang pastinya cayaq kat dalam mulut! itu aku pasti...hehheehhe . Tahun depan kalo korang nak raya kesedapan Biskut semprit tu..order laju2 ngan Awien k.. Sebab semprit dia laku giler!.. and LIMITED. 




Cer tengok..makannya dua orang tapi menu penuh meja..habis lak tu.. memang pelahap sungguh Imah dan Julia ni ea...kihkih kih..sabo jela...


Ni sesi berkaroks Imah ngan dua budak yang tak pandai nyanyi... asal pegang microphone je hujan...asal hujan je kitaorang pegang microphone.. hahahahaha.. Sabo je la!

Bila dah penat berkaroks..perut pulak berbunyi minta di isi.. So kitaorang makan la laksa Teluk Kechai... Aku ni memang penggemar tegar laksa..especially laksa beras. hadoiii meleleh ayaq liuq la dibuatnya....
Kelihatan Imah sedang menuang toyu didalam laksanya. Laksa Teluk Kechai ni lain sikit... sebab kuah dia macam kuah Laksam.. tapi cayaq sikit! tapi rasa perghhhhh....!!

Ni la Laksa Teluk Kechai.... Yang kuning-kuning tu kelapa... Aku ingat telur ikan..habis kena regah gelak ngan depa... Hampehhh hampa na.. dok pedajai aku..takpa takpa.... 



Lepas mengisi perut dengan penuhnya, tour guide kitaorang bawak pergi jalan-jalan sekitar tepi pantai Kuala Kedah.. Konon nya nak pi bawak g muzium..sayangnya..muzium sudah tutup da.. kempunan! Actually kawan-kawan aku ni pun macam dah paham lak perangai aku ni yang suka pergi muzium ..hehehehe Thanks hampa....

Bila Malam menjelma.....

Sesampai je dirumah aku disuprisekan oleh hero-heroku setelah seharian ditinggalkan oleh aku. Adam mula  menerkam aku sewaktu aku bukak pagar rumah lagi.... sambil tersenyum-senyum simpul... dituruti pula oleh Mukhriz...

Hero2 : Mummy kitaorng ada suprise tuk mummy tau... ( Sambil menghulurkan sebuah kotak kecil pada aku , sambil mengucapkan Happy Birthday Mummy...)

Aku : ( Terharu oiiii.... belum birthday lagi dan dapat kek..) wahhhhh Tq sayang..tapi birthday Mummy lambat lagi la....

Hero2 : Sama-sama... ( seperti biasa peluk-peluk, kiss-kiss..kikiki)

Wah terharu sungguh ..ni baru tinggal sehari belum sebulan lagi. Hasil risikan aku pada mama... Mama pun cerita la yang tadi dia bawak hero-hero ni pergi kedai kek... Apalagi pulun la dorang  pilih tapi tak makan,  simpan!  Mama mintak sikit pun dorang tak kasi. Tapi bila aku balik barulah mama paham dorang nak buat suprise tuk aku. hahahahahaha... macam-macam hero-hero ni.. penuh dengan kejutan... Mummy hargai sangat... Sayang korang... Sanggup tak makan kek semata-mata nak makan ngan mummy... wahhh sob sob sob... Malam tu tido ada senyum la.... :D

Pagi Raya Aidil Adha....

Seperti biasa kitaorang satu family akan sembahyang raya di Masjid Simpang Ampat. Raya Aidil Adha tak de semeriah Aidilfitri... Berbaju sedondon, rendang 2 , 3 jenis... biskut raya penuh meja kopi..tapi cukuplah sekadar beraya bersama keluarga disisi, anak-anak wajib ada, ketupat palas pun hidangan wajib... itu sudah memadai.... Itu raya bagi aku... 


Ni mama dan abah..Kekuatan aku untuk terus tersenyum... Syukur Alhamdullilah..

Kegemaran sepanjang raya..hehehheehhe ketupat palas...


Ni posing sewaktu jalan raya... Aidiladha dah macam raya puasa lak.. bersusun je open house.. Aku dan hero-hero dok dalam kete je..sampai masa kitaorang ngap.. hahahahaha... ni la namanya anak bertuah...hahahahha



Aku dan mama... Mama pun dh reti camwhore....hahahahaha I like!...

Ni gambar kucing yang kitaorang jumpa waktu family dinner kat Puncak Mutiara... Aku rasa ni owner Puncak Mutiara punya kucing..  Kitaorang ni memang pantang jumpa kucing... Mula-mula mama akan jerit dulu..pas tu Nadia..tukang melaksana dan menangkapnya hero-hero aku la... Semua geram tengok! Mama selalu cakap Nadia , adik aku la... Antara orang yang paling terror jinakkan kucing ... even kucing liar ..Semua bole tangkap lentok..hahahahahaha.... Tu la penangan manusia yang selalu berdamping dan membesar ngan kucing...

Raya Aidil Adha tahun ni seronok sebab semua berkumpul. Angah yang saat akhir kata tak dapat cuti akhirnya tiba-tiba muncul di malam raya.... Syiokk oooo... Oklah tu je entry pasal raya haji tahun ni..tahun depan aku update lagi ea... hehehehe ..

Thanks and wassallam....












You May Also Like

0 Comments