Birthday Treat : A Famosa Water Theme Park

by - February 15, 2015

Assallamualaikum..

Melankoli sungguh nak bawak anak-anak  pergi A Famosa ni.. Hadoii.. ( macam-macam sungguh aku ni kan) .. Hehehehe tapi mengenangkan dah janji, so kenalah tunaikan ye idokk..hehhee

Adam ada mintak birthday present tuk birthday dia aritu.. Dia claim pergi Water  Theme Park.. Memandang semua theme park kat Melaka ni aku dah pi , so aku cadangkan pergi ke sini je. Nama je dok Melaka dah berpuluh tahun, pergi A Famosa pun tak lagi.. hadoiii punggah sungguh mummy ni kan!  hehehhe . hah?! Ni pun penat tanya Encik Google best ker idak.. Hahhaha dasat tak?

Dari Bandar Melaka ke A Famosa ni mengambil masa lebih kurang 45 minit ... Actually ni 2nd time aku masuk sini,  dulu pergi sebab shoot pre -wedding, so arini pergi sekali ngan kids pulak. 

Okay sebab pergi waktu weekend so harga tiket ada up sikit ye...

WEEKENDS ENTRANCE FEE

Dewasa : RM 42
kanak-Kanak: RM 37
Operation Hour : 9.00 pagi-7.00 ptg

WEEKDAYS

Dewasa :RM 37
kanak-kanak : RM 32
Operation Hour : 11.00 pagi- 7.00 malam

kalo nak beli online pun bole gak.. Maybe ada dis% lagi rasanya.. Tapi memandangkan aku decide nak pergi dah last minit so online dah xbole da. Rasanya last booking 2 hari sebelum pi kot. 

Tiket ni sekali pakej ngan makan tengahari tau.. Menu option yang diberi adalah Nasi +Ayam Masak Kicap, Nasi + Ayam masak kari, Bubur Ayam dan Nasi + Ayam masak halia. Air  ada mineral water, teh bunga, soya , ice lemon tea..So pandai-pandailahh pilih na.. ok untuk loker ada dua jenis satu yg besaq gedabak RM 12 ( bolelah masuk 4,5,6 bag).. dan yang kecik RM 4( 2 beg).. ianya dibeli dan diberikan dalam bentuk token. so sekali masukkan token kat loker tu sekali tu je la.. Kalau nak bukak tutup loker tu ,  bayau lahh berkali-kali na.. Hehehehehe 

Pelampung.. Ada macam-macam jenis pelampung tau.. Ada tuk sorang, tuk dua orang, tuk baby dan tuk family..  tapi yang aku ingat dan paling femes .. Yg sorang ngan dua orang . Yang sorang RM 8 dep RM 8.. So kenalah bayaq RM 16..  Tuk yang double RM 10 Dep 10 total RM 20. Nanti bole refund balik, asalkan jgn hilang tag kat tangan tu ye.Almaklum la nanti korang main games tu sampai lupa diri.. Habis hilang segala bagaikann.. Heheehe 

Ni sempatlahh jugak aku snap pic harga tiket kat kaunter sementara dok beratuq panjang ni.. Hehehehe

View kat sini memang cantik.. games pun banyak gak.. terbahagi kepada 3 section.. Kids, family dan adventure.. So aku cari yang family ngan kids je la.. Yang adventure tak berani  aku nak cuba  .. Takut lain lak jadinya... 

Anway kat sini ada penjaga yang menjaga keselamatan kat sini.. sentiasa je standby ngan wisel tau.. so don;t wori sgt k pasal keselamatan tapi jangan lak lupa diri so bermainlahh dengan berpada-pada na..hehhee


Wave pool.. Rasanya la.. Ada je signage tapi malas nau aku nak baca...Hehhehehe

ni lazy river kot.. Ombak dia ala-ala manja gitu.. Hehehehe tapi air kat sini  walaupun manja tapi bersih k.. 


Ni section tuk kids..Kids Adventure Play Pool. Memang betui2 santai, air pun paras keting je.. Walaupun air paras keting banyak gak ngan mak pak join sekali tau. Heheehe Ada lagi satu tuk kids  namanya Arabian Village... Atas sekali. 

Lazy Pool..

Sandy Beach. Waktu aku mai, dorang tengah set up set tuk Valentine dinner.. ada booth kissing kissing lagi u.. Ouchhh...

hah?! waktu dalam kul 2.30 petang, masing -masing dh kebuluq, paling kebuluq Adam la.. Macam biasa! Padahal kat umah 2 pinggan nasi goreng dia hadap.. Hurmmm macam ni nak dapat six pax.. Jangan haraplahhh.. Hahhaha

Ni set aku. Nasi Putih + Ayam kari+ sayur+ keropok.. Sedap hokay!  tak silap aku harga set ni kalau beli RM 12 tak termasuk air. 

Ni set Adam ngan Mukhriz . Nasi Putih + Ayam masak kicap + sayur + keropok. 

Ni muka mamat cool  sedang menikmati hidangan . Hehehe

Makanan ni bole claim pakai resit.. Dia aada sediakan resit tuk lunch tau.. Jgn tercicir atau buang tau. Aku simpan ni kat dalam loker.. So bila nak claim lunch.. Hangus lagilahhh duit loker RM 4..  So  lain kali jgn lupa beli waterproof pouch bag ye.. Takla macam aku hangus memanjang..Huhuhu 

Settle makan.. Anak2 aku terjun lagi..  Hadoiii bila nak balik ni..  Dari pagi sampai petang tau.. Naik bosan mummy tau!  Korang xpelahh ada geng.. Mummy sorang2 jugak.. Sob sob sob..

so jadilahh aku tukang amik gambaq tak bertauliah... merakam moment2 yang best  tuk dorang sebagai kenang-kenangan..


Paling lama kat sini la..kat depan tu tempat ombak dilepaskann.. Syokkk gakkk.. Taklahh heavy sangat kan..  Yang bestnya, tgk dorang tunggang terbalikjelahh.. Hehehhehe ( Notty tau mummy ni....)

Jam dah menunjukkan kul 4.30 ptg .. Hadoiii asal aku ajak balik Mukhriz cakap kita bayaq mahai mummy so kita kena balik sampai dorang tutup la.. Punggah!! Oiii kita sampai sini kul 11.00 pagi tau! so memandangkan aku dah bosan.. Aku sumbat bag kat loker , aku terjun sekali ngan dorang.. aku dok je dalam pelambung tu,  tido dan lepak !.. Aku pesan jangan bagi mummy jatuh, kalo jatuh terus balik.. Hahahahha sorang pun tak berani jatuhkan aku.. Ahhahaha kejam tak?! Keh keh keh...


Akhirnya balik jugak.. Meh posing lompat-lompat kat sini mehhh.. 

Posing kat kereta kebal sebelum pulang.. Yeahhh... 

Ok thanks for reading.. Wassalam..

You May Also Like

0 Comments