7 Cara Mudah Mendapatkan Pahala

By Mummy Julia - 10:30

Assallamualaikum


Mummy sharekan dari laman you tube : Jaleel Meejah agar semua dapat manfaat darinya ya. So lepas ni jom kita sama-sama berusaha untuk menambah pahala kita. Bukan nak tunjuk baik tapi belajar untuk menjadi lebih baik dan contoh yang baik untuk keluarga, rakan-rakan, masyarakat dan sesiapa sahaja sekeliling kita.  Banyak cara sebenarnya untuk meraih pahala antaranya membahagiakan ibu bapa bukan sekadar dengan wang ringgit tapi dengan membahagiakan hati mereka, call tanya khabar, mendengar luahan perasaan mereka, kadang-kadang dengan tidak menjatuhkan air muka rakan-rakan, menjaga aib rakan-rakan , bersangka baik pun dah kira meraih pahala. Disini mummy share antara cara mudah yang lain bagi mendapatkan pahala :



1.     Niat kerana Allah. 
Niatkan semua perbuatan kerana Allah. Kita akan mendapat ganjaran sepertimana yang kita niatkan . Oleh itu, tetapkan dalam minda atau dalam hati kita untuk sentiasa niatkan apa sahaja dan lakukan kerana Allah S.W.T

2.    Membaca Al-Quran walaupun sehelai. 
Walaupun kita kadang-kadang terlampau sibuk dengan aktiviti harian, namun cubalah untuk membaca Al-Quran walau sehelai sehari. Kita cuba sama-sama ya.

3.    Berdakwah melalui media sosial
Kita hanya perlu klik dan kongsikan apa sahaja. Mungkin sahaja akan ada orang yang terkesan dengan apa yang kita kongsikan. Tapi apa yang penting kalau tak pasti jangan kongsi. Sambil-sambil whatsApp dengan rakan-rakan apa kata update status whatsApp tentang agama.

4.    Mengambil sampah yang ada di jalanan.
Ini antara cara yang paling mudah untuk meraih pahala. Kalau kita berjalan-jalan di mana-mana, ternampak sampah walau sekadar plastik gula-gula, apa salahnya di ambil sampah itu dan buang ke tong sampah. Tu pun dah dapat pahala.

5.    Menyapa dan senyum apabila berjumpa seseorang
Setiap hari kita akan berjumpa dan bertemu dengan ramai orang, namun mampukah kita memberi senyuman dan menyapa dengan baik ? Tak kan. Apa kata lepas ni cubalah menyapa dan senyum seikhlas hati . Tapi janglah senyum sorang-sorang sampai ke sudah. Tu dah lain jadinya.

6.    Panggil orang dengan nama yang baik.
Mummy perasan ramai sahabat-sahabat disekeliling kita suka menggelar rakannya dengan nama yang pelik-pelik. Kadang-kadang tu siap jerit-jerit di khalayak ramai, adoi jatuh maruah orang tu. Ada yang panggil jandalah, sengetlah, tempanglah, siamlah, gro la .. hish! Lepas ni cuba  elakkan ya.  Panggillah rakan-rakan anda dengan nama asal dia atau dengan  yang baik  kerana dengan memanggil sesorang dengan nama yang baik kita mampu meraih pahala.
 
7.    Berbuat baik kepada semua orang. 
Banyak contoh perkara baik yang boleh kita lakukan dalam aktiviti seharian . Jika kita seorang pekerja kita mungkin boleh melakukan kebaikan dengan amanah dalam kerja yang kita. Malahan memudahkan kerja orang lain juga adalah satu perkara baik yang kita boleh lakukan. Selain itu juga aktiviti harian seperti memasak dan memberikannya kepada jiran pun dah dikira perbuatan yang baik. 

Thanks for Reading! Wassallam.

  • Share:

You Might Also Like

2 Comments

  1. Dapatkan Bonus Angpao Tanpa Deposit Edisi Imlek 2021... Join Disini Sekarang Kumpulan Berbagai Macam Permainan Taruhan Online Terbaik, Kunjungi Website Kami Di Klik Disini dan Dapatkan Bonus Terbaru 8X 9X 10X win klik disini untuk mendapatkan akun Sabung Ayam anda dan Bonus Berlimpah.

    ReplyDelete