Tips Menguruskan Berat Badan Secara Sihat

by - June 12, 2013

Assallamualaikum.....

Entry kali ni pasal kurus... hahahaha..... aku bukan la gemuks sgt pun nak dibanding mereka -meraka diluar sana.. tapi kali ni aku betui2 teruja nak kuruskan badan... tapi kuruskan badan dengan cara yang sihat .. xnak la makan ubat-ubat kurus ker... makin rosak kan buah pinggang aku. Tak sanggup mak nak bermastautin dihospital disana lagi..huhuhuhu....

Kali ni yang buat aku rasa teruja nak share sebab aku dah turun beberapa kilo dalam masa yang singkat (sebulan dua  la ) tu sebab aku mengurangkan berat badan tanpa perlu berdiet cuma... hanya mengurangkan makan nasi, makan kentang, makan roti putih tapi aku makan lauk dengan kadar yang normal seperti dahulu kala....Kenapa nak kuruskan badan ? adalahhhh mana bole habaq kat hampa... hahhahha.. xde la aku dah penat nak dengaq anak2 aku mengomplen  pasal saiz badan aku daaa.. so nak tahu caranya...

Sarapan pagi : Roti Bijirin (2 kpg) / Telur 1/2 masak  ( 2 biji) / Sandwich / Corn Flakes / Oat/ Biskut 4-5 kpg  ( kadang-kadang kalo lapar aku makan lebih dalam kuantiti nyerr..hehehehe) 

10 Pagi / Tea Break  : Buah /yogurt

Makan Tengahari : Buah-buahan ( Apple /kiwi/strawberi/anggur/dragon fruit / belimbing / orange) / Nasi 1/2 atau 1/4 ( segenggam/ sesenduk) , Ikan @telur@ayam@taufu  ..... Atau menu lain  Sandiwch / Sup ikan /ayam / pasta /fruit salad ( selalunya aku makan sandiwch atau pun nasi segenggam dan lauk penuh sepinggan -ikan dan juga sayur)... Sori aku memang kategori kuat makan...kekeke


Ni Ayam yang telah dipanggang..boh kunyit, boh serbuk cili, boh rempah campunq2, garam sikit, butter sikit..panggang...siapppp....

 Kukus , grill , panggang...kukus , grill , panggang... so kita panggang jer la.. hehhehhe macam kata Adam...;)  

Minum petang :  Buah-buahan( seperti yang disenarikan diatas) /yogurt /susu soya ( aku kadang-kadang minum Teh o' kurang manis dan biskut lemak jer... 4 atau 5 kpg ) 

Makan malam : 1 mangkuk sup sayur / buah-buahan /Sup Fish Ball   ( elakkan diambil selepas jam 7.30 malam okey sebab sistem penghadaman kita memerlukan 4 jam atau lebih untuk menghadamkan makanan yang kita makan tadi)

Supper : Buah-buahan

Makanlah buah-buahan yer... tapi kalo korang rasa mcm xbole nak telan apple hijau ni macam Adam, korang masukkan la sikit kuah rojak..Pasti menyelerakan..hehhee

Sila Elakkan :
Minuman manis ( terutamanya air gas, cake, gula-gula ,susu, desert )
Tiada santan dalam makanan atau lauk yang dimakan ( Aku makan jugak tapi dalam kadar yang sikit.. sapa bole tahan kalo nampak masak lomak cili padi daging salai atau ikan keli oiii...hahahahaha  aku cakap bagi pihak aku lerrrr...) 


 No more fast food..tapi kalo setakat bubur, burger fillet O'Fish tu apa la sgt..sekali sekala... Diet pun ada cheat Day jugak tau.. Jangan xtau , tapi sekali sekala la.. jangan hampa dok bedal hari2 sudah...xker haru namanya... lagipun hidup ni kan haruslah dinikmati dengan seadanya... ;)

Digalakkan :
Minum 2, 3 gelas air suam/mineral  sehari.
Banyakkan makan buah-buahan
Jogging, berjalan laju , gym , aerobik ( kalo ada masa la, kalo x..kemas rumah pun dah kira ok gakkk..)

Selamat mencuba yerr..... Nanti aku update pic  " Suatu masa diwaktu zaman kegemukkanku yer... "


Psssttt.. Alamak xjumpa pic waktu gemuks la.. yang jumpa hanya pic waktu keding ni jerr... ( padahal i malu lah nak update pic waktu gemuks...kih kih..jangan mara na.... ) so inilah keding yang aku impikan....  pic ni dah beranak dua , bukan zaman anak dara....  zaman anak dara,  badan aku  mcm tong...kekekekeke

You May Also Like

0 Comments