Telatah anak-anak

by - April 15, 2015

Assallamualaikum...


Merujuk perkara diatas adalah dimaklumkan ehhhh ! .. Hahahhaha macam poyo je ala-ala sedang menulis surat rasmi gitu, almaklum sibuk nau buat surat dan hadap email je akhir-akhir ni, hampir terbawak-bawak gaya penulisan surat rasmi ke blog ..kikiki.. lately aku ni busy nau gamaknya.. Kadang-kadang tu nak makan pun takde mood, dok kat opis aku  layan perasan dan bermonolog sendiri.. Perghhh jiwang habis.. Bukan apa bila kita bermonolog sendiri kita dapat berfikir secara waras mana yg perlu buat dan tak perlu buat , dan acap kali juga ,  ianya cukup berkesan buat aku. Korang try ler.. Mana tau serasi.. 😉

Tapi satu benda yg aku tak bole miss walau busy macamana pun adalahh... Jeng jeng jeng, layan cerita anak-anak aku la... Serius bole hilang stress walaupun rumah aku dah jadi macam pasar malam riuhnya... Sabo je la.. 

Aritu aku lambat pick up Adam balik school, rasanya dalam sejam la lambat.. Sian anak aku.. Dah la public phone sekolah tu cekik darah suka benau telan duit anak aku.. Aku lak tengah sibuk online kat phone .. Hah?! camana nak angkat kan.! So bila sampai je depan pintu sekolah.. Dia..?? Adam macam biasalahh relax dan cool je... Habis kuat dia akan cakap kenapa mummy amik lambat cian Adam tinggal sorang-sorang... Alahai cian anak mummy! Tapi mostly dia ok je.. Lepas explain,  everything back to normal..kemudian dia sibuk la cerita itu dan ini.. 

Kes praktis syarahan dia la.. Pasal cikgu lantik dia jadi pengacara majlis la...jadi ketua kelas agamalahh... Kes tak nak jadi pengawas sebb dia kata kalo jadi pengawas ni buat apa.. Asyik cari salah orang je... Buat penat badan katanya. ( padahal sejukkan hati sendiri sebab memang susah budak melayu nak jadi pengawas sekolah dia..) hahahah macam-macam! Kes dia ramai peminat la, citer bola sepak la, citer dia kacak la, citer dia tak nak makan sebab sedang berusaha keras nak six pack la tapi taknak kurus sgt tak nak gemuk sangat dan nak tengah-tengah, arghhh mcm-macam la..Tapi yg aku tak bole blah citer dua hari lepas..

KISAH CIKGU BAHASA




Adam : Mummy cikgu lantik Adam jadi pengacara majlis la.. ( sambil tunjuk scrip pengacara dia) 

Mummy : Aik adik jadi peserta mana bole jadi pengacara. 

Adam : Takpe mummy.. Adam ngan Edeline  jadi pengacara.. Nanti kitaorang gilir-gilir la

Mummy : Kenapa balik- balik adik je, takde orang lain ker? 

Adam : Entahla.. Mungkin sebab Adam cakap ok kot.. Cuba tengok lidah Adam ( ehh ada kena mengena ker.. Bisik hati kecilku.. Arghh layan je) ala lagipun Adam kan kacak.. ( ayat ni memang tak bole blah.. Dah naik muak aku dengaq.. Hahahaa Confident level tu penting hokay untuk terus maju dan jaya.. Kikiki) 

Mummy : Oooo  kacakLAh sangat ea.. Heheehe Cikgu Bahasa adik ni Cina ker Melayu? 

Adam : Cikgu Melayu la.. Cikgu Rashidi .. Kan Adam dah cakap ngan mummy dulu...

Mummy : Mana la mummy ingat... Ingat cikgu cina sebab balik-balik muka Adam itu dan ini.. 

Adam : Tulah mummy kan Adam dah cakap mummy ni dah tua.. ( cisss dalam baik dia kenakan aku!!!)  Tapi Cikgu Rashidi ni hensem mummy..! Mummy try lerrr... ( sambil buat muka selamba badak)

Mummy : Try..??? maksud Adam..

Adam : Mummy tackle la cikgu Rashidi tu...( muka dh senyum simpul!) 

Mummy : Adam!!!!
( Diolog anak beranak ni berakhir dengan gelak ketawa.. Yang menyebabkan cermin kereta aku retak...... Eh acah je!  Hahahaha)

KISAH WISEL




Mummy : Where u get the wisel.. Adik...? abang...?

Mukhriz : Ala Amni yang kasi.. Aritu kan dia ada datang rumah...yang panggil kita tu..

Mummy : Sorry Mummy tak suka okay, kecik-kecik lagi dah gatai na ( eh suka2 aku je cakap anak orang gatai.. Ish mulut aku ni..!babab kang) Seriously mummy don't like her! ( action je lebih... Padahal takde la serius nau pun, dah nama pun budak-budak walaupun saiz badan gegurl tu lagi besaq dari anak aku.. 

Tiba-tiba Adam menyampuk....

Adam : Mummy,  she so pretty ok... ! ( sambil buat muka seposen!)

Mukhriz : Yes mummy..! I like her! ( sambil mata kelip-kelip)

( huh! Memang drama sungguh anak-anak aku ni.... Habis tak jadi aku nak marah ) Apalagi senja arini berakhir dengan gelak ketawa besaq sekali lagi... 

Tulah gelagat anak-anak aku, hari-hari ada je cerita yang buat aku tersenyum  walaupun penat tahap nak colapse. Almaklum la waktu ni je la nak dengaq depa bercerita itu dan ini, nanti dah besaq tak tau lah depa still nak anggap mummy ni macam girlfriend aka marka depa lagi ker idak, almaklum la dah besaq panjang, mummy pun maybe dah tua waktu tu( tapi still comel lagi la.. Hahahhaha nakkk jugak menyelit.. Kikiki) Menjadi teman bercerita siang dan malam tanpa mengenal erti bosan... Heheehehe Okaylah cukup sampai disini saja , aku update tuk entry kali ni.. anw Thanks for reading .. Muahciked! 

Wassallam..

You May Also Like

0 Comments