10 Tips dan Teknik Mengambil dengan Cara Yang Betul

by - April 10, 2018

Assallamualaikum...

Disini mummy nak share mengenai satu artikel atau panduan yang cukup sesuai untuk dijadikan panduan ramai mengenai teknik mengambil gambar dengan cara yang betul.  Memandangkan zaman sekarang ramai yang sudah mampu memiliki kamera sendiri , tak kiralah DSLR ker , Action Camera Ker , Compact Kamera ker, tak pun kamera phone .. Tu pun kira dah memadai untuk mempraktikkan semua teknik yang bakal mummy senaraikan dibawah . Artikel ni mummy perolehi daripada Instagram : Lubok ProGear.  https://www.instagram.com/lubokprogear/. So kalau korang nak beli action camera boleh usha IG ni hokay... Pelbagai jenis action camera ada.

Komposisi adalah teknik menata pelbagai elemen dalam bidang fotografi untuk menjadikan sesuatu gambar itu indah dan dapat menarik perhatian. Jadi tips pada kali ini saya nak share tentang 10 jenis komposisi yang boleh korang apply untuk mendapatkan gambar yang lebih menarik menggunakan action camera.


1-PATTERN
Komposisi pattern berupa pengulangan bentuk, garis, dan warna di mana pengulangannya itu menimbulkan kesan harmoni dan keselarasan yang indah pada sesebuah foto.


2 - FRAMING
Framing adalah komposisi di mana objek utama menjadi point of interest (POI) seperti diberi tambahan frame atau bingkai berupa  ranking pokok, batuan, rumput, dan objek lainnya yang meskipun kelihatan jelas namun tidak menjadi dominan tetapi membuatkan objek utama kelihatan semakin menonjol. Framing juga dapat mengisi foto agar tidak kelihatan kosong sehingga keseluruhan objek foto nampak lebih menarik.


3 - LINE
Line atau garis adalah elemen penting yang dapat memberikan kesan kedalaman ruangan dan dapat mengarahkan pandangan kita pada objek utama atau POI dari sesebuah foto. Garis melingkar, lurus atau melengkung akan membuat foto nampak lebih dinamis.


4 - RULE OF THIRD
Komposisi ROT atau aturan komposisi sepertiga bahagian adalah komposisi paling umum dan popular. Komposisi ini diperoleh dengan membahagikan tiga bahagian gambar yang sama besar sama ada secara horizontal atau vertikal dengan menarik garis-garis imaginasi di atas sebidang gambar itu untuk mendapatkan empat titik persilangan. Pada salah satu titik persilangan inilah objek yang menjadi POI ditempatkan.



5 - BALANCE
Balance secara khusus digunakan ketika menggunakan teknik komposisi Rule of Thirds atau The Golden Ratio dengan tujuan agar gambar memiliki keseimbangan. Sebuah foto yang memiliki subjek lebar dan berada di posisi paling depan dari subjek yang lain dapat menciptakan sebuah gambar yang terlihat terlalu berat sebelah. Kita dapat menciptakan beberapa keseimbangan dengan menyertakan sebuah elemen yang kurang penting atau sebuah elemen yang tampil lebih kecil di belakang.



6 - LIGHTING
Lighting atau pencahayaan dapat menambah atau memberikan efek dramatis ke dalam foto kita. Biasanya kita memerlukan sumber cahaya dibelakang kita ketika mengambil gambar. Terdapat (3) jenis lighting yang umum:

i. Back lighting
Back lighting terjadi ketika sumber cahaya berada di depan lens dan di belakang subjek hingga menciptakan gambar siluet.

ii. Side lighting
Side lighting atau pencahayaan dari sebelah sisi sangat efektif dalam mengkomunikasikan kekuatan emosi.

iii. Floor lighting
Floor lighting adalah sebuah teknik yang menempatkan sumber cahaya di depan dan di bawah subjek dan kamera untuk menciptakan atau menimbulkan kesan misteri.


7 - LEAVING SPACE
Meninggalkan ruang kosong yang luas di sekitar subjek dapat membuatkan foto menjadi sangat nenarik. Teknik komposisi ini dapat menciptakan sensasi sederhana dan minimalis. Sebagaimana teknik komposisi fill the frame, teknik komposisi ini dapat membantu viewer menjadi lebih fokus pada subjek utama tanpa adanya gangguan.


8 - COLOR COMBINATIONS
Kepelbagaian warna adalah komposisi yang dapat kita gunakan untuk menciptakan mood dalam sebuah foto. Warna-warna seperti biru dan hijau dapat membuat viewer merasa tenang atau damai. Sedangkan, warna merah dan kuning dapat membangkitkan perasaan gembira atau optimisme.


9 - TEXTURES
Textures adalah cara lain yang dapat kita gunakan untuk menciptakan dimensi dalam sebuah foto. Dengan melakukan zoom in pada permukaan yang bertekstur, kita dapat membuatnya terlihat seperti foto yang hidup dalam tiga dimensi.

10 - LEFT TO RIGHT RULE
Ada sebuah teori yang berpendapat bahwa kita membaca sebuah gambar dari kiri ke kanan sama seperti cara kita membaca sebuah teks. Untuk alasan inilah disarankan bagi beberapa gerakan yang dipotret dalam sebuah foto hendaknya mengalir dari kiri ke kanan.


Thanks for Reading! Wassallam..

You May Also Like

4 Comments

  1. SS x reti... ajor arr mummy... 😸

    ReplyDelete
  2. Mummy kena buka kelas fotografi untuk kami

    ReplyDelete
  3. aida ada suruh nurin join kelab fotografi kat skola.
    dia minat.
    tapi tu la, ibu nyer lack of knowledge pasal fotografi.
    nak nurin pandai.

    ReplyDelete
  4. Bagusnya entri ni. TQ for sharing Mommy!! Love it :)

    ReplyDelete