DESIGN LOGO

by - April 14, 2013

Assallammualaikum..

Lately aku cukup bz yang teramat sgt.... bz dirumah dan juga di office... dan yang paling bz , adalah bz mencari idea tuk membuat logo yang satu ni...

Actually sebagai Freelancer Graphic Designer aku jarang mengambil job membuat logo.. tapi entah mengapa aku macam tertarik untuk menerima job ni, bukan sebab paymentnyer.. tapi disebabkan oleh aku yang dah lama xmembuat design logo dan bole jugak mencabar kepakaran ku membuat logo ni.  Aku diminta membuat logo berbentuk islamic, simple dan berimage korporat dan yang paling yang mencabar, setiap design diberikan masa tempoh sehari dua... cer korang bayangkan....

Dahla aku ni jarang buat design dalam bentuk khat, kena pulak keyboard jawi installer aku dah xbole guna.. Berposak la jugak nak buat design... nak kena menyambung dan menyambung satu huruf jawi ke satu huruf jawi yang lain...  dan paling bernasib baik ,kesihatan aku xbuat hal bila aku stayback sampai pagi... bertambah-tambah pulak semangat aku nak cari duit raya tuk tahun ni... kalo x , xberaya la aku dan anak-anak..hehehhe

Opsss berbalik pula pasal citer logo ni.... ok ..aku citer serba sedikit pasal cara-cara nak membuat logo ni....

Mula-mula kita perlulah ada software Adobe Illustator  CS 6 ( xkisahlah cs berapa sekali yang penting Adobe Ilustrator)  , then carilah  wording-wording yang sesuai dengan info logo yang diberi . Contohnya seperti dibawah ..


Setelah memilih logo yang sesuai, kenal pasti bahagian yang mana perlu dipotong atau pun diolah agar nampak lebih sesuai atau lebih tepat menampakkan keserasiannya. kemudian letakkan color yang sesuai..terpulang la nak letak gradient ataupun solid color. Terpulang kepada citerasa masing-masing.

 setelah itu olahlah wording-wording tu menjadi  semenarik yang mungkin dimata anda tu yer.....


Sebenarnya terdapat berbagai cara untuk menghasilkan logo-logo ini... Ada yang suka menggunakan objek sebagai menu utama dalam penghasilan logo. Terpulanglah... Memandangkan customer aku kali mahukan design berbentuk wording, so aku citer la yang berbentuk wording... nanti ada yang menempah berbentuk objek aku citerlah yang berbentuk objek yer... 

Anyway semua info mengenai step-step logo diatas adalah berpandukan pada laman web http://www.graphics.com ... Nanti korang try la review yer... So sebagai  penutup , aku kasi up sikit logo yang dah dibuat dan dah di reject berkali-kali . hahahaha..standard la, ingat senang ker nak jadi designer, reject mereject dah jadi permainan dalam dunia graphic ni.... so apa yang penting kita perlu mempertahan fakta bagi setiap design kita. Baru la ada mencabar jadi designer ni... ;) Actually semua client kita ni xsama citarasa dan  berlainan pendapat.. so kita buatlah yang terbaik ye..



Ni lah diantara contoh-contohnya.. yang lain xbole la upload... banyak nau... Xpe bagi sesiapa yang nak menempah logo ker, sticker ker, banner ker, apa-apa jer la pasal grafik bole la email terus kat ... julia_yana@yahoo.com... segala pertanyaan mengenai tempahan amat lah dialu-alukan..sekian adios dan terima kasih sebab sudi membaca...

You May Also Like

0 Comments