Last Training : Gunung Angsi

by - January 16, 2014

Assallamualaikum...


Hehehhhhe.. Baru aku pasan aku takde tulis pasal last training ke Gunung Angsi aritu... Actually kitaorang naik pada 8 Disember 2013.. Mula mendaki pada pukul 9.30 pagi dan sampai di puncak dalam pukul 11.30 pagi... 

Waktu kitaorang sampai , cuaca dah mulai mendung , so kitaorang decide kalo hujan je takyahlah naik. Tu palnning awal sewaktu dalam perjalanan ke Angsi ,  lagipun waktu tu kitaorang nak pi ke  kinabalu dah . so tak naklah terjadi benda-benda yang tak diingini... Tapi bila sampai je sana.. hujan dah mula turun renyai-renyai.. Aku dah 50-50 samada nak naik atau tak... setelah berbincang bagai,  kata sepakat telah kami capai.. so kitaorang naik la.. lagipun hujan takde lebat sangat...Buat penat je bincang .. haiyoooo ! korang ni penat tau aku dok pekiaq nak naik ke tau...haishhhhh..! Nasib baik aku bawak baju hujan...


Tomey tomey tak kitaorang berbaju hujan.. hehhhe.. ni 1st time mendaki pakai baju hujan.. Kesimpulannya agak merimaskanlah pakai baju ni . Dah terasa macam pakai skirt labuh sambil mendaki la .. hahahaha Korang jangan gelak lebih lebih ea.. Senyum bole :p

Posing dengan jejaka separa hensem.. ehhh hensem ker? kah kah kah .. 






Hah! Sekarang dah ada pondok tiket... so sila baca dan bayaq na..hehehe

Sekarang kalo naik naik Gunung Angsi kena bayar RM 5 per person..Mendaki sebelum pukul 9.00 pagi hokay!... Maybe kalau terlalu lewat akan melambatkan perjalanan dan mungkin juga akan menyusahkan. Yelah kalo dah terlalu lambat , kemudian nak turun balik dah gelap kan susah.. Ye idokk!? aku rasalah...Sebab dan musabab yang lain aku tak pasti. Diawal pendakian dulu takde tangga sekarang dah ada tangga tu yang kena bayaq RM5 tu kot.. Hehehehehehe 








Trek kali ni agak lecak dan penuh dengan sisa-sisa air hujan..  So kena more carefull la. Kali ni pendakian agak relax sebab kitaorang sentiasa mengawasi langkah-langkah agar takde yang tersadong... opss lupa  lak , pendakian kali ni seperti biasa la ahlinya aku, Mazlina, Tarme , Shamsul dan Ghaz. Ni adalah perdakian kali kedua buat aku dan Abg Sham dan pendakian pertama buat Tarme, Mazlina dan Ghaz.. tapi bagi aku confirm pendakian ni di kategori kacang oleh Ghaz , Maz dan Tarme sebab gunung-gunung yang agak susah dorang dah daki. Dulu kali pertama aku dan abg Sham mendaki gunung ni.. Huh separuh nyawa dibuatnya.. Mendaki Gunung Angsi ni membuatkan aku termengimbau memori dedulu yang ohsem dan superb... Alaa kalo ada readers lain yang baca confirm cakap ala setakat Gunung Angsi pun lorat nak mengimbau bagai.. Yelaaa setiap orang staminanya lain-lain... So just respect orang-orang yang first time mendaki... No lobak lobak merah ka putih dalam blog aku na.. ( lobak- kereks- berlagak) hahahhaa .. Nak berlobak bagai pi kat blog sendiri wokay....

Gunung Angsi ni treknya agak landai jika nak dibandingkan Gunung Datuk .... So kitaorang mendaki pun ala-ala santai.. Dak Maz sepanjang jalan makan.. Patutla aku tengok waktu memula tu awat beg dia macam padat semacam rupa-rupanya penuh makanan.. Hahahahahhaha Maz Maz...

Kat Gunung Angsi ni jugaklah aku dapat melihat dengan jelasnya aksi-aksi Ghaz dan Tarme yang gilosss camera .. Tapi paling dasat Ghaz la.. Semua check point nak kena amik gambaq dia... Kitaorang lak yang terpaksa rotate amik gambaq, dia tak nak.. Nak posing je kejenya... huh! stress makk. Actually pendakian kali ni tak ramai yang mendaki.. Aku rasa lebih 20 orang je yang mendaki start pengiraan aku dari mula mendaki di kaki gunung. Tak ramai sebab cuaca kot... Mendung dan adakalanya hujan renyai-renyai... Waktu mendaki syukur alhamdullilah takdelah kitaorang jumpa apa-apa yang pelik macam tapak kaki pak belang atau lain-lain lagi tapak haiwan yang merbahaya. Syukur Alhamdullilah...


Tomey tak Kak Ton berbaju merah... Pakai baju peberet.. mestilah tomeyyy... hahahaha pasan sudah..! sila amik besen .. Muntah pink plzz!


Kalo aku pusing cap macam ni.. maksudnya penat la tu.. hehhehehe poyos sungguh dalam hutan pun nak selfie..hahaha 

Mamat mana la dok posing-posing ni....kikiki


Keropok dari tangan Mas telah beralih arah..Maybe sesi menambahkan berat kot..Ahahahaha.. larikkk


Posing lagi...
Ko amik gambar aku dulu, pas tu aku amik gambar ko ea...
Aksi-aksi mereka yang dok gilosss posing..Arghhh tak boleh blah!..eeeee




Gambaq semua blur... Tak berapa nak clear... hadoii.. Tapi view kat pertengahan gunung memang ohsem!






Yeahhh dah sampai.. So seperti biasa posing lerrr... 


Group Photo di puncak Gunung Angsi... 

Pemandangan di atas puncak Gunung Angsi..

Sekarang masa untuk turun... Semua pakat dok jalan sekali ..tak berpecah langsung... hehehe Almaklum la trekk licin..kalo tak aku ngan Maz je kat belakang.. lambat bukan sebab penat ke apa.. Lambat sebab makan, posing, lepak, ngomel.. pas tu baru sambung balik..hahahahaha. Sabo je la...

Tarme tergelincir.. Trekk licin sangat.. Nasib baik tak jadi apa-apa.Syukur Alhamdullillah...

Seee..kitaorang jalan sekali kan.. Aku paling depan la.. giler nombor bak hang..hahahahah... Siapa potong aku, aku ketuk pakai kayu..kejam tak? muamuamauahhahahamuaa

Trek waktu turun... Kelihatan Maz dan Tarme disitu... 

Vandalisme dalam hutan..Hapa la korang ni...eh bukan korang..korang korang yang lain tu la.. korang yang ni baik -baik.. Cintailah keindahan alam semulajadi kita ye..Kalo korang nak conteng-conteng kat badan korang sudahhh... Hishh geram sungguh aku..Maaaf teremosi sikit!

Hadiah tuk pendakian kali ni.. yeahhh balik cuci kasut..hehehehehe belemoih!

Wassallam... 

You May Also Like

0 Comments