Jalan Kota & Jonker Walk ( School Holiday PART 3)

by - December 15, 2014

Assallamualaikum..

Next station Dataran Pahlawan cari makan.. Actually xde apa yang special pun kat sini.. Aku belikan budak2 ni nasi ayam dan aku beehoon sup..ok ok ok oklaaaahhhhhhh suam-suam kuku. Hero-hero ni bebenornya dah nampak ice cream stick ni ... habis aku kena pau.. Sorang 2.. huaaaaa Satu perisa coklat satu perisa vanila..topping oreo... Harga  RM 3.00 satu. Kat dalam stick yang panjang tu pun ada gak ice cream... ok puas hati lahhh..

Muka suka dapat makan.. tak dapat mengkut! aku..sadis..!

Settle makan kitaorang jalan-jalan je sekitar jalan kota... Tiap-tiap hari lalu sini, arini lalu lagi..hahahahaha tapi takpelahh selalunya aku lalu sorang-sorang, ni dengan anak-anak so rasa lainlah  sikit la..ala-ala pelancong membawa anak-anak melawat negeri orang..gitu!

Pastu hero2 request nak naik ni..Tricyle Bicyle . Layannn 20 minit - RM 6.00 tapi hero2 naik lebih dari setengah jam.. dah budak yang menjaga ni  tak tahan / bagitau masa dah tamat , pasaipa?..dah nama budak2 selagi tak panggil selagi tu la dia tak nak berhenti. hehehehe. Muka happy! 

Kat sini ada souveniar shop ..dalam train. Tak boleh amik gambaq . Souveniar yang ada kat sini sama je seperti kat kraf Dataran Pahlawan, Kedai Kraft Samudera dan juga Stadhuys...Nothing special!



Pastu kitaorang jalan-jalan kat area Kota Bastion Middelburg.  (Kota pertahanan yang telah dibina semula kerana kota asal telah musbahkan oleh pihak British) Bastion Middelburg ini berperanan sebagai benteng pertahanan daripada serangan musuh. Lokasinya terletak berhampiran kincir air , tepi sungai Melaka dan tidak jauh  dari Jonker Walk. 



ootd arini..aichewahhhh..

Meneruskan perjalanan ke Jonker Walk pulak. 

Antara kedai-kedai antique yang terdapat disini.


Aku sempatlahh jugak rembat selai dua baru yang ohsem.. ! huaaa rasa macam lama nau tak shopping..
Hero2 macam biasalahhh beli Lego Super Hero macam biasa... Tambah koleksi katanya.


Next Station MAMEE GALLERY. NO ENTRANCE FEE (Masuk Free laaa..) Dalam ni ada dijual kudap2 mamee la ... T-shirt dan juga souveniar. Ada Cafe kat bahagian dalam.. Harga macam biasa mahai. Vitagen satu RM 3.00..dah anak haus ..mummy belikan jelahh... (padahal ada je mineral dan air lain di kedai yang berhampiran ) . Kelihatan gambaq kat atas Mukhriz dan Adam sedang menelaah  susur galur sejarah terciptanya mamee dan cara pembuatannya.. Comelkan  miniature ni..

 Bahagian hadapan Gallery Mamee


Mummy berposing dengan character cartoon Mamee yang ada kat sini.. Abaikan ke sengetan. Biasa dah nama anak2 yang tolong amikkan.








 Abang ..! cover sikit pewottt tu..cekci tau!

Ni semua gambaq -gambaq di bahagian atas Gallery Mamee.. Serius aku tak tau bole naik ke tidak.. Disebabkan tiada yang jaga dan memberi penerangan kitaorang naik jelahhh ..Dah nama pun Gallery kann..


Keluar je kitaorang menapak lari..meneruskan pergembaraan ke  Taman Gan Boon Leong ni.
Dok lepak2  melepaskan lelah jap, posing2 sikit.. pastu balik.. 

Aktiviti lompat melompat di Jonker Street! Yeahhh

Posing kat iron Mural di hadapan Gallery Mamee..

Adam sedang menikmati lukisan -lukisan gambaq-gambaq bangunan serta tempat -tempat bersejarah yang ada di Melaka... Tengok gambaq sambil cekak pinggang..Motifff???!

Posing dengan Replika Kapal Flor De La Mar yang tak jejak dibumi..hhehehehee . Replika -replika ni normally akan ditukar setiap tahun.. So kita tunggu next year replika apa pulak yang akan menghias Jonker Street pulak ye...



Sampai je dihadapan Hard Rock  Cafe semua dah kepenatan.. Masing-masing dah tak larat jalan.. Setelah dipujuk rayu bagai oleh anak-anak, mummy dan anak-anak pulang menaiki beca.. Dari Tourist Information Centre (TIC ) atau Dihadapan Hard Rock Cafe ni ke Bastion House atau A Famosa - RM 10.00 . Beca ni xde lagu.. Rosak mp3nye.. so Adam kata tak best.. hehheheehe. Ok tulahh aktiviti cuti sekolah tahun ni..Kira ni aktiviti penuh la, kalo aktiviti sampingan banyakkk... hehehehe. Anyway thanks sebab sudi membaca..Kita tunggu aktiviti sekolah akan datang pulak ye.. jeng jeng jeng

Wassallam

You May Also Like

0 Comments