Rezeki Subuh

by - April 08, 2016

Assallamualaikum...


Selalu je kita dengaq orang cakap.. lepas subuh jangan tidur balik kan, nanti rezeki tak masuk.. serius ni memang kisah benar. Walaupun rezeki tu hanya RM 10 hengget je.. tapi kejadiannya cukup dramatik, eh dramatik ker? cehhh ayat nak drama aje ... kehh keh keh :P


Doodles mummy tuk hero-hero. Hahhahaa Hero-hero tanya...  mummy lukis pompuan mana ni..? hahhaha pompuan?? nasib la korang.. mummy conteng ,  bukannya lukis pun.. kikiki

Hampa kenai dak budak dua [2] orang ni tak?  Sorang hero kecik , sorang hero besaq .. sapa yang rapat ngan aku confirm kenai kan..  budak ramah tamah , hyperaktif , suka berfikir diluar kotak.. memang! memang aku acap kali pening kepala... Bukan aku ja sorang pening kepala , family aku pun pening jugak., pening secara berjemaah katanya. hahahaha :p

Pagi itu.. siang itu.. subuh itu..

Knock knock knock..!! Ketukkan muncul dari pintu bilik aku.  " Mummy kita nak pinjam torchlight mummy bole tak? " " Ada la tu projek dua beradik ni..." bisik hati kecil aku. 

Lagipun pagi tu aku bangun lambat , so dok kalut-kalut.. Malas nak layan, permintaannya ku biar sepi.. sambung doa lepas solat subuh. " Mummy bole tak ? " Disoalnya aku lagi.... Abang nak buat apa? Ada teksi kat depan umah kita rosaklah mummy... so kita nak tolong bagi pinjam torchlight, cian dia mummy.. ooooo pendek je aku jawab.. Nah amik dalam laci no tiga [3] tu.... pastu jangan lupa letak balik tau., tak letak balik siap!! yelahh aku ni memang kedekut sikit bab bab harta benda aku ni.. biasalah orang susah, apa yang ada semua dia sayang sebab tu jadi kedekut even ianya sebesar zarah ....  keh keh keh ( wowww ayat sains gitewww!) 

Dalam dok kalut-kalut mengemas sambil hero-hero bantu teksi rosak itu , baru aku pasan tangan kat purse aku hanya tinggal RM 2 [ dua] je , so maksudnya aku perlu ke bank pagi-pagi buta tuk cucuk duit , kalau tak takdelah duit sekolah tuk hero-hero pagi ni.  Walaupun hero kecik dan besaq ada membawa bekal.. aku tetap bagi. yelah kat sekolah ada jual macam-macam, nanti tengok orang lain beli dia dok melopong pulak..ciannn lak kat anak aku. Dah la kuat makan! hehhehe Ikut mummynya.. 

Siap semua aku beredar keluar dan  tiba -tiba ada sebiji teksi berhenti tepat diluar pagar umah aku... sedangkan aku baru je nak berletiaq  sebab hero-hero hilang ntah kemana sebab tinggal 5 minit je lagi pintu gate sekolah hero kecik nak tutup. ( Sekolah dekat je ngan umah..hehhehe )

Tiba-tiba muncul seorang Uncle 
Ah Pek keluar   ..

Dengan lagak kelam kabutnya.. " Adik adik, Terima kasih ya tolong uncle... so uncle bagi sorang RM 5 [ lima] sebagai duit sekolah arini ye.. " Ucap Uncle Ah Pek tu sebagai tanda terima kasih.. berkali-kali pulak tu.. So berkali-kalilah jugak aku menolak. Ish malu pulak aku....

Hero kecik dan hero besaq melopong je.. kejap pandang mummy.. kejap pandang Uncle Ah Pek tu.. saling tak tumpah macam video kucing dalam youtube tu... menggeletek jugak mata aku nengokkan hero-hero aku waktu  tu.. hehehehe.. Bila dah berkali-kali di asak.. hero kecik terus je amik, sambil pandang aku.. Oklah oklah.. bole amik. Muka masing-masing ada manis jugakk.. ammmaaa..! So inilah namanya rezeki subuh. Kannn.. 

Thanks for reading! Wassallam..

You May Also Like

31 Comments

  1. Huh! Ingatkan duit jatuh dari langit.. he he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha... kalo dari langit mummynya rembat dulu, bole bawak gi travel berjemaah.. hehhe :D

      Delete
  2. Tu la syukur Alhamdullilah... :D

    ReplyDelete
  3. wah murah rezeki anak anak. hehhee

    ReplyDelete
  4. bijak budak2 tu tolong org dlm kesusahan,baik dibalas baik, dapt jugak duit belanja ke sekolah kan..hhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. dorang memang bab tolong tolong ni.. terutamanya yng melibatkan kenderaan berenjin ni.. syokk jadi pomen katanya.. :D

      Delete
  5. Alhamdulillah rezeki anak2 mummy, tak perlu pi bank pagi tu yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la syukran syukran.. Rezeki Subuh katanya.. Pergi bank jugak sbb nak bayar duit tuisyen sekolah dan kelas komputer hero kecik. hehee

      Delete
  6. Alhamdulillah..biarpun kecik penolongan..besar juga balasannya walaupun RM10..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukur Alhamdullilah.. Tu la walaupun nampak kecik mana tau besar nilainya

      Delete
  7. Replies
    1. kannn... Ah Pek tu skodeng purse mummy ler tu.. hehhhe :p

      Delete
  8. Cantik la doodles tu..boleh bingkaikn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macehh Mak.. done dibingkaikan tp pakai mountain board je la.. heheheh :)

      Delete
  9. boleh bayangkan budak dua org tu punya kalut nk tlg pkcik teksi tu mcm mana haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannnn.. semualah dia nak
      tolong.. siap ajar tukaq gear kat uncle tu supaya enjin terus bole start., hehehe :)

      Delete
  10. Alhamdulillah rezeki diaorg kan... salam perkenalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukran.. Thanks Eyda... nanti senang mummy pi ronda na.. hehehe

      Delete
  11. Rezeki sebab tolong orang disaat yang mermelukan .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lahh rezeki tanpa diundang.. bole gitu.. hehehehe

      Delete
  12. alhamulillah , memang rezeki yg dtg tanpa disangka tu ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdullilah.. rezeki tanpa diundang.. hehehehehe.. syukran syukran.. :)

      Delete
  13. alhamdulilah murah rezeki pertolongan dua hero2 dekat uncle teksi tu... :)

    ReplyDelete
  14. bagusnya anak2 mummy...menolong org dalam kesusahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut mood jugak hero2 ni.. kalo org luar rajin je memanjang, kalo mummy suh liat sokmo..hahahaha :P

      Delete
  15. Alhamdulillah, murah rezeki hero-hero Mummy :)

    ReplyDelete
  16. betul tu mummy.
    rezeki dtg tanpa diduga.

    ReplyDelete