7 Makanan Tidak Berkhasiat Yang Memberi Kesan Buruk Dalam Diet Harian

by - December 10, 2020

Assallamualaikum


Makanan alternatif ni memang sedap untuk dinikmati. Malahan harga pun lebih murah dan cara penyediaanya juga mudah.  Namun semua makanan alternatif ni memberi beberapa kesan sekira diambil secara berlebihan. Moga menjadi panduan kepada diri sendiri dan rakan-rakan sekalian.  Antara makanan-makanan tersebut adalah: 



1. Makanan segera

Berdasarkan satu kajian di Eropah, sekitar 4,000 anak-anak yang secara teraturnya makan makanan segera dari usia 3 tahun hingga sekolah menengah mengalami penurunan tahap IQ secara signifikan. Bagi anda sebagai orang tua yang sayang terhadap anak anda, lebih baik anda elakkan beri makanan ini. Jika dimakan terlalu kerap, maka amat berbahaya bagi perkembangan kesihatan dan otak anak-anak anda.


2. Masakan bergoreng

Makanan gorengan juga boleh menghancurkan sel-sel saraf yang sihat di otak anda sehingga boleh mengakibatkan masalah kesihatan yang berkaitan dengan otak. Mungkin sukar pada awalnya untuk menyingkirkan makanan ini tetapi usaha anda terbayar apabila anda boleh merasakan kekuatan memori otak dan sistem imun bertambah baik selepas melakukan pola makan yang sihat.


3. Gula-gula getah

Gula-gula getah ini boleh membahayakan kesihatan tubuh anda, salah satunya gangguan pencernaan. Dalam sebuah kajian, orang-orang yang suka mengunyah gula-gula getah sebelum dan selama menghafal pelajaran menderita gangguan memori jangka pendek.


4. Makanan manis

Beberapa makanan mengandungi manisan ternyata boleh membahayakan kesihatan. Selain boleh berisiko obesiti, makanan manis juga mempengaruhi fungsi otak. 


Penyelidik dari University of California, Los Angeles (UCLA) melakukan percubaan pada tikus yang disuplementasi dengan fruktosa. Hasilnya, haiwan-haiwan yang diberi makan manis sukar keluar dari sangkar. Penyelidik beranggapan, fruktosa boleh menyebabkan penurunan memori dan kemampuan belajar. Terlalu banyak gula juga menyebabkan aktiviti otak kurang bekerja dan insulin tidak lagi mampu membantu sel-sel otak anda untuk memproses emosi dan fikiran secara berkesan.


5. Makanan yang diproses

Makanan yang diproses sukar dielakkan kerana hampir seluruh makanan saat ini sudah tersedia secara praktikal dan belum tentu mengetahui maksud dari kandungan atau bahan-bahan yang digunakan. 


Para penyelidik mendapati bahawa seseorang yang sering mengambil makanan yang diproses atau makanan siap saji dalam diet mereka, cenderung mengalami gangguan memori sehingga sukar belajar dan fokus.Para saintis dari University of Bristol juga pernah membuktikan kesan negatif antara makanan olahan dengan tahap IQ anak. Ia mencari, makanan olahan boleh membuat sistem kekebalan tubuh yang menurun dan kelemahan terhadap jangkitan.


Padahal anak-anak perlu pemakanan baik dan apabila anak-anak mempunyai masalah pertumbuhan, biasanya ini akibat kalori kosong dan bahan kimia buruk yang dijumpai dalam makanan kemasan.


6. Makanan berkarbohidrat

Dalam kajian yang dilakukan, Universiti Tufts mendedahkan bahawa wanita yang sedang diet dan mengurangkan jenis makanan karbohidrat mempunyai nilai memori yang lebih buruk jika dibandingkan orang yang melakukan diet secara seimbang.


Kajian ini meliputi wanita antara 22 dan 55 tahun yang menjalankan diet rendah karbohidrat dan ternyata mengalami penurunan kemahiran kognitif. Oleh kerana itu, penyelidik menilai tidak ada salahnya untuk tetap makan makanan sihat seperti beras merah dan biji-bijian.


7. Makanan yang kandungi mentega dan lemak tepu

Mengambil makanan yang tinggi lemak tepu seperti mentega dapat menghambat fungsi otak anda. Hal ini berdasarkan pada kajian yang dilakukan oleh Harvard University.


Penyelidik yang melakukan ujian pada sekumpulan besar wanita yang mempunyai kebiasaan mengambil makanan tinggi lemak tepu dalam jangka masa empat tahun, nilai pelajarannya jauh lebih rendah daripada rakannya yang tidak mengambil lemak tepu.

You May Also Like

1 Comments